آيات مهدوي عجل الله تعالي فرجه الشّريف در دعاها و زيارت ها 2

در دعای عهد و دعای تجدید بیعت با صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف پس از هر نماز می خوانیم : « واَحیِ بهِ عِبادَکَ فَاِنَّکَ قُلتُ و قولُکَ الحَقُّ ( ظَهَرَ الفَسادُ فی البَرِّ و البَحرِ بِما کَسَبَت اَیدی النّاس ) فَاَظهِرِ اللّهمَّ لَنا وَلیِّکَ ؛ خدایا ، به وسیله امام زمان علیه السلام بندگانت را زنده کن ، چون خود فرموده ای و سخن تو بر حق است : فساد در خشکی و دریا ظاهر شده به سبب آن چه مردم کسب می کنند . خدایا ولیّ خودت را بر ما ظاهر فرما»

این عبارت به آیه 41 سوره روم ( ظَهَرَ الفَسَادُ فِی البَرِّ وَ البَحرِ بِمَا کَسَبَت أَیدِی ِ النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُم یَرجِعُونَ ) ؛ تباهی در دشت و دریا پدیدار شد بواسطه ی آن چه مردم فراهم کرد تا پاره ای از آن چه کردند را به آنان چشاند ، شاید باز گردند.مربوط می شود و مقصود از ذکر آن در این دعاها توجه به دوران پیش از قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف و گسترش فساد و ظلم در دنیا است که عامل آن خود مردم اند . امام صادق علیه السلام می فرماید : « زندگی موجودات دریایی به آب وابسته است . اگر باران نبارد فساد در خشکی و دریا به وجود می آید و آن هنگامی است که گناهان و نافرمانی ها زیاد شود »23 .

با ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف فسادها و تباهی ها نابود و زندگی دوباره موجودات و انسان ها در ابعاد ظاهری و باطنی آغاز می شود .

11. در زیارت « آل یاسین» ، با این عبارت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف را مورد خطاب قرار می دهیم: « اَنَّ رَجعَتَکُم حَقٌ لا رَیبَ فیها یَومَ لا یَنعَعُ نفساً ایمانُها لَم تَکُن آمَنَت مِن قَبلُ أوکَسَبَت فی ایمانِها خَیِراً ؛ شهادت می دهم که بازگشت شما بر حق است و شکی در آن نیست ، روزی که ایمان هیچ کس برایش نفعی نخواهد داشت اگر از پیش ایمان نیاورده باشد یا در راه ایمان خود خبری کسب نکرده باشد». این عبارت ، بخشی از آیه 158 سوره انعام است که خدا در آن آیه می فرماید: ( هَل یَنظُرونَ اِلّا اَن تَأتَیَهُمُ الملائِکَةُ او یَأتی رَبُّکَ او یأتی بَعضُ آیاتِ رَبِّکَ یَومَ یأتی بَعضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنفَعُ نفساً ایمانُها لَم تَکُن آمَنت مِن قبلُ او کَسَبَت فی ایمانِها خیراً قُلِ انتَظِروا اِنّا مُنتَظِرونَ ) ؛ آیا منکران جز این انتظار می کشند که فرشتگان بر آنان در آیند یا امر و قضای پروردگارت فرا رسد یا پاره ای از نشانه های پروردگار تو آشکار شود ؟ روزی که پاره ای از نشانه های پروردگارت فرا رسد ، هیچ کس را ایمان سود نبخشد در صورتی که از پیش ایمان نیاورده یا در ایمان خود کسب خیر و سعادت نکرده باشد . بگو شما منتظر باشید ، ما نیز منتظریم. امام صادق علیه السلام درباره این آیه می فرماید: « نشانه ها همان امامان اند و نشانه ای که مورد انتظار است قائم علیه السلام است . پس در آن روز کسانی را که پیش از قیام او به وسیله شمشیر ایمان نداشته اند ایمان سودی نبخشد ، هر چند به امامان دیگر از پدران او علیه السلام ایمان داشته باشند».

مرحوم طبرسی در مجمع البیان فی تفسیرالقرآن این آیه را مربوط به هنگامی می داند که برخی از نشانه های پروردگار مانند طلوع خورشید از مغرب و ظهور دابّة الأرض از مکه به وقوع بپیوندد ، که دیگر توبه پذیرفته نمی شود و اگر کسی پیش از آن ایمان نیاورده باشد ایمان آوردنش حاصلی ندارد.25

امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه فرمود : « هنگامی که خورشید از مغرب طلوع کند دیگر هر کس در آن روز ایمان بیاورد ایمانش او را سودی نبخشند».26 با توجه به متن دعا ، مسأله مربوط به رجعت است و به ویژه درپایان آیه بحث انتظار آن روز هم مطرح شده است که افرادی که برای انتقام و تنبیه بازگردانده می شوند ، هیچ ندامتی از آنان پذیرفته نمی شود .

12. در دعای پس از زیارت آل یاسین این عبارت آمده است: « اللّهمَّ صَلِّ عَلی وَلیِّکَ وابنِ اولیائِکَ الَّذینَ فَرَضتَ طاعَتَهُم و أوجَبتَ حَقَّهُم و اَذهَبتَ عَنهُمُ الرِّجسَ و طَهَّرتَهُم تَطهیراً ؛ خداوندا ، درود و رحمت فرست بر ولیّ خود و فرزند اولیای خود ، آنان که اطاعت شان را واجب ساختی و حق حرمت و اطاعت آنان را واجب نمودی و پلیدی و نقص را از آنان زدودی و پاک و منزه قرار دادی ».27 آیه تطهیر در ادامه آیه 33 سوره ی احزاب است : ( اِنّما یُریدُ الله لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أهلَ البَیتِ و یُطَهِّرَکُم تَطهیراً) ؛ خدا اراده کرده است که پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و شما را پاکیزه گرداند . امام رضا علیه السلام می فرماید : « اهل بیت کسانی اند که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در مورد آن ها فرموده است : من بین شما دو چیز گران بها باقی می گذارم : کتاب خدا و خاندانم اهل بیت من . آگاه باشید آن دو از هم جدا نمی شوند تا در حوض کوثر به من برسند . بنگرید چگونه در بین شما با آن دو رفتار می کنند . ای مردم ، به آن ها نیاموزید که آن ها آگاه تر از شمایند»

آیه مربوط به حدیث کساء است و به همان شکل که این پنج وجود مقدس جزو مطهرون اند ، فرزندان آن ها ( ائمه معصوم علیهم السلام) هم جزو مطهرون خواهند بود . آیه شامل همه معصومین علیهم السلام است .

13. در دعای حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف در قنوت به این آیه اشاره شده است : ( فَلَمّا آسَفونا انتَقَمنا مِنهُم ) ؛ چون ما را به خشم آوردند از آن ها انتقام گرفتیم .29 یکی از ویژگی های حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف صفت « منتقم » می باشد : « أنا بقیّة الله فی أرضه و المنتقم من أعدائه ؛ من ذخیره ی خدا در زمین هستم و انتقام گیرنده از دشمنانش ».30 آیه فوق در ادامه داستان فرعون و فرعونیان است که انتقام خدا از آن ها در غرق شدن شان تجلی کرد . امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه می فرماید: « خشم خدا و تأسف او مانند ما نیست . او اولیایی برای خویش آفریده است که خشم و رضا دارند و با این که آن ها آفریده ی اویند و پرورده ی او ، رضای آن ها را رضای خود قرار داده است و خشم آن ها را خشم خود »

14. در زیارت امام زمان علیه السلام هر روز صبح پس از نماز چنین با خدا سخن می گوییم : « و اجعَلنی مِن المُستَشهدینَ بَینَ یَدیهِ طالِعاً غَیرَ مُکرَهٍ فی الصَّفِّ الَّذی نَعَتَ أهلَهُ فی کِتابِکَ فَقُلتَ صفّاً کَأنَّهُم بُنیانٌ مرصوصٌ عَلی طاعَتِکَ و طاعَةِ رسُولِکَ ؛ خدایا ، مرا از آنان قرار ده که در رکاب حضرتش به درجه رفیع شهادت می رسند ، با کمال شوق و بی هیچ گونه کراهت در آن صفی که در کتابت از اهل آن صف مدح و ستایش فرمودی که در راه اطاعت تو و رسول تو مانند بنیان آهنین اند».32 بیان دعا شامل مضمونی از آیه 4 سوره صف است که می فرماید : « اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلهِ صَفّاً کَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوصٌ) ؛ خدا کسانی را که در راه او ، هم چون بنایی آهنین پیکار می کنند ، دوست می دارد.

آیه ، مجاهدان در راه حق را در راه مبارزه با باطل صف می کشند ، مانند بنای مستحکمی که هرگز ویران نمی شود معرفی می کند . ما دراین زیارت از خدا می خواهیم ما را از مجاهدان و شهیدان رکاب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف قرار دهد ؛ مجاهدانی آهنین اراده . در وصف یاوران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف آمده است : « مردانی که قلب هایشان مانند پاره های آهن- پولادین – و وجودشان یقین به خداست . مردانی سخت تر از صخره ها ... هم چون عقاب ها بر مرکب ها یشان سوارند.. راهبان شب و شیران روزند.»

15. در دعای عهد می خوانیم : « اللّهمَّ اکشِف هذِهِ الغُمَّةَ عَن هذِهِ الاُمَّة بحُضورِهِ و عجِّل لَنا ظُهورَهُ اِنَّهم یَرَونَهُ بعیداً و نَریهُ قریباً ؛ خداوندا ، این اندوه غیبت ولی ات را از این امت به حضورش بردار و ظهورش را برای ما نزدیک کن که مخالفان آن را دور می دانند و ما آن را نزدیک می دانیم». تعبیری که در این دعا به کار رفته در آیه 6و 7 سوره معارج ، پس از طرح مسأله قیامت مطرح شده است : ( سَألَ سائلٌ بعذابٍ واقعٍ (1)... إِنَّهُم یَرَونَهُ بَعِیداً (6) وَ نَرَاهُ قَرِیباً(7))؛ پرسش گری از عذابِ فرود آینده پرسید ...که آنان آن را دور ببینند و ما آن را نزدیک ببینیم. چون قیام امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف ، مانند عالم آخرت ، زمان مشخصی ندارند و برخی منکر هر دو هستند همین تعبیر به کار رفته است.

16. در زیارت سرداب مقدس مس خوانیم : « السّلامُ علی النُّورِ الَّذی اَرادَ اهلُ الکُفرِ اِطفائَهُ فَاَبَی اللهُ اِلّا اِن یُتِمَّ نُورَهُ بِکُرهِهِم ؛ سلام بر نوری که اهل کفر اراده کرده اند آن را خاموش سازند و خدا می خواهد نور را کامل کند ، هر چند آن ها را ناخوش آید»

آیه 32 سوره توبه : ( یُریدونَ آن یُطفِؤوا نُورَاللهِ بِاَفواهِهِم و یَأبَی اللهُ اِلّا اِن یُتِمَّ نُورَهُ و لَو کَرِهَ الکافِرونَ) ؛ اراده کرده اند که نور خدا را با دهان هاشان خاموش کنند ، اما خدا می خواهد نورش را کامل گرداند ، اگر چه کافران را خوش نیاید.

امام صادق علیه السلام در حدیث مفصلی می فرماید: « فرعون شکم زن های حامله را برای یافتن موسی علیه السلام شکافت ، و هم چنین بنی امیه و بنی عباس هنگامی که آگاهی یافتند زوال قدرت آن ها و پادشاهان و جباران شان به دست قائم علیه السلام خواهد بود ، عداوت و دشمنی را علیه ما به کار بردند و شمشیرهای شان را در کشتار خاندان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم کشیدند و خواستند نسل اهل بیت علیهم السلام را به طمع دست یابی و کشتن قائم علیه السلام نابود سازند. اما خدا نخواسته است کار خویش را برای ستمگران آشکار سازد تا نورش را کامل گرداند ، اگر چه مشرکین را ناخوش آید». 

/ 0 نظر / 13 بازدید